Głośniki szerokopasmowe nie są dziś bardzo rozpowszechnione jednak wciąż mają grono wiernych fanów. Mówiąc w dużym skrócie, w konstrukcji tego rodzaju chodzi o to, by jeden przetwornik mógł przenosić pełen zakres dźwięków. W praktyce nie jest to łatwe do osiągnięcia i oprócz samego głośnika, niezbędna jest odpowiednia konstrukcja całej kolumny, by głośnik szerokopasmowy grał zgodnie z oczekiwaniami.

Zalety i wady głośników szerokopasmowych

Konstrukcja głośników szerokopasmowych jest bardzo prosta, a wręcz… archaiczna. Wywodzi się jeszcze z czasów zanim powstała technologia lampowa. Nic więc dziwnego, że z punktu widzenia nowoczesnej reprodukcji dźwięku, mają one wiele wad – zwłaszcza dla osób, które szukają monitorów audio, mających płaską charakterystykę pasma. Głośniki szerokopasmowe odznaczają się pasmem mocno „pofalowanym”, a posiadacz musi się sporo napocić, by właściwie nastroić kolumnę i wydobyć z niej ładne niskie i wysokie tony. Wielu nierówności praktycznie nie da się wyeliminować.

Ten typ głośnika ma jednak również swoje istotne zalety. Fani cenią je przede wszystkim za szybkość i bezpośredniość. Nie brakuje też osób lubujących się po prostu w testowaniu konstrukcji różnego rodzaju. Wreszcie głośniki szerokopasmowe to audiofilska klasyka i to już powód wystarczający, by wielu miłośników klasycznego sprzętu audio wciąż chciało obcować z tą technologią. Miłośników takiego rozwiązania zachęca przede wszystkim brak elektrycznej zwrotnicy dzielącej pasmo. Mimo tego zdarza się, że przetworniki szerokopasmowe stosowane są wraz z układem elektrycznym, który wyrównuje charakterystykę.

Dużą zaletą głośników szerokopasmowych jest też to, że stanowią one punktowe źródło dźwięku, które ma wiele plusów z akustycznego punktu widzenia. Audiofile cenią też tego rodzaju przetworniki za ich technologiczną prostotę, która znacznie odróżnia je od nowoczesnych układów.

Głośniki szerokopasmowe a koncentryczne

Zdarza się, że głośniki szerokopasmowe są stosowane w konstrukcjach zbliżonych do układów dwudrożnych, gdzie dominujący jest szerokopasmowy głośnik, a wysokotonowy (a właściwie superwysokotonowy) pełni funkcję uzupełniającą.

Idealne głośniki szerokopasmowe powinny odznaczać się daleko idącym minimalizmem i obecnością tylko jednego głośnika. Prostota nie dotyczy jednak obudowy, która – przeciwnie – ma często dość złożony charakter, by wydobyć z głośnika szerokopasmowego to co najlepsze. Często stawia się tutaj na konstrukcje tubowe.

Znane marki głośników szerokopasmowych to przede wszystkim brytyjski Lowther, francuskie PHU oraz Supravox i japoński Fostex. Swoją rolę na rynku odegrała też marka Davis z modelem 20 DE 8

Większą popularność od głośników szerokopasmowych zdobyły jednak głośniki koncentryczne, które również pozwalają na uzyskanie punktowego źródła dźwięku. W tym rozwiązaniu tweeter jest umieszczony dokładnie w centrum membrany głośnika nisko-średniotonowego. Nie jest to jednak konstrukcja pozbawiona wad. Głośniki koncentryczne wymagają filtrowania, a więc zastosowania zwrotnicy, mogącej powodować problemy z fazą i stratami.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here