Dobry obiektyw

Rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że to nie korpus aparatu odpowiada w największej części za jakość uzyskiwanych fotografii. Korpus daje nam jedynie możliwość wykorzystania tego, co oferują nam obiektywy zwane potocznie „szkłami”. W jaki jednak sposób wybrać dobry obiektyw, aby nasze zdjęcia były jak najlepsze? Czym się kierować przy zakupie i jakie parametry powinno mieć dobre „szkło”?

Przede wszystkim dopasowane do systemu!

Podstawową rzeczą przy zakupie nowego obiektywu powinno być jego dopasowanie do posiadanego już korpusu. Rzadko kiedy zdajemy sobie również sprawę z tego, że obiektywy i korpusy jednego producenta składające się niejako na cały system danego producenta, stanowią pewną zamkniętą całość – spójną tylko ze sobą. Tym samym niemożliwe jest łatwe i szybkie zastosowanie „szkieł” jednego producenta do korpusów drugiego. Co prawda na rynku znajdziemy odpowiednie adaptery umożliwiające montaż, to jednak są one stosunkowo drogie i nie zawsze umożliwiają skorzystanie ze wszystkich możliwości jakie daje dane szkło – np. z automatycznej ostrości. Warto zatem rozglądać się jedynie za obiektywami z posiadanego przez nas systemu.

Pamiętajmy jednak o tym, że do danego systemu obiektywy mogą być produkowane nie tylko przez producenta korpusu, ale również firmy trzecie (między innymi Samyang czy Sigma produkują obiektywy do różnych systemów fotograficznych).

Obiektyw stały czy zmiennoogniskowy?

Na rynku znajdziemy dwa typy obiektywów. Pierwszym z nich są tak zwane „stałki”, które oferują nam stałą ogniskową, przy zachowaniu dużej jasności. Są one jednak stosowane głównie do określonych celów ze względu na ich niewielką uniwersalność bądź konieczność posiadania przynajmniej kilku tego typu ogniskowych w zależności od zastanego otoczenia. Najbardziej sprawdzają się w przypadku portretów, jak i fotografii studyjnej.

Na drugim biegunie są obiektywy zmiennoogniskowe tzw. zoom. Są one co prawda znacznie bardziej uniwersalne poprzez możliwość sterowania długością ogniskowej, to jednak musimy się liczyć z pewnym pogorszeniem jakości zdjęć związanych z gorszą jasnością tego typu „szkieł”. Wyprodukowanie dobrego, tj. jasnego szkła zmiennoogniskowego wymaga znacznych nakładów, co przekłada się na cenę tego typu obiektywów i ich stosunkowo niską atrakcyjność. Większym zainteresowaniem cieszą się produkty tańsze, ale bardziej funkcjonalne.

Jasność obiektywu

Podstawowym parametrem obiektywów oprócz ich ogniskowej jest jasność – określa się ją zawsze przy pomocy litery „f” z przystawioną wartością liczbową. Najprościej mówią, im ta wartość jest niższa, tym obiektyw jest jaśniejszy i potrzeba mniej światła do odpowiedniego naświetlenia kliszy przy danym ISO. W środowisku fotografów przyjmuje się, że za jasne obiektywy uznaje się te, których jasność jest poniżej „2”. Pamiętajmy jednak, że jasne obiektywy są znacznie droższe!

Ile obiektywów?

Zwykło się mówić, że dobry fotograf musi mieć tyle obiektywów, ile rzeczywiście potrzebuje. Ile jednak obiektywów jest potrzebnych? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od obranego przez nas kierunku w fotografii. Można przyjąć, że warto posiadać przynajmniej 50mm/f1.8, uniwersalnego (często kitowego, tj. sprzedawanego razem z korpusem) 24-70/f2.8 oraz kolejnego z łatwo dostępnych zoomów 70-200/f2.8. Wszystko musimy jednak dopasowywać do własnego budżetu, gdyż nawet podstawowy zestaw obiektywów to przynajmniej kilka tysięcy złotych.

Waga obiektywu

Jednym z parametrów, do których rzadko kiedy przywiązujemy specjalna wagę, jest waga danego obiektywu. Prosta prawidłowość stanowi, że im dłuższa ogniskowa, a tym samym większy obiektyw, tym ma on większa wagę. O ile w przypadku jednego obiektywu nie stanowi to specjalnej różnicy, czy niesiemy ze sobą 300 gram, czy 1 kilogram, o tyle w przypadku plecaka z kilkoma obiektywami może to być już spora różnica (zwłaszcza, gdy naszym celem jest fotografowanie ze szczytu góry)!

Obiektyw marko?

Osobną kategorią obiektywów są obiektyw do wykonywania zdjęć typu makro. Co prawda standardowym obiektywem typu zoom też jesteśmy w stanie wykonać takie zdjęcia, jednak będzie to znacznie łatwiejsze przy wykorzystaniu odpowiedniego obiektywu stałoogniskowego, a i osiągane rezultaty będą lepsze! Również uchwycone detale będą bardziej wyraźne w związku z większą jasnością tego typu szkieł. Umożliwiają one również fotografowanie z odległości kilkunastu centymetrów, a tym samym zupełnie inny plan zdjęcia niż w przypadku obiektywów typu zoom.

Jaki obiektyw kupić?

Podsumowując, wybór obiektywu powinien być podyktowany nie tylko naszymi indywidualnymi potrzebami związanymi z fotografowanymi tematami, ale również naszymi możliwościami finansowymi. Czasami warto dołożyć do posiadanego budżetu i poczekać kolejny miesiąc, ale kupić obiektyw, który spełni w stu procentach nasze potrzeby, niż później żałować źle wydanych pieniędzy. Pamiętajmy o tym, że nie każdy obiektyw jest później łatwo odsprzedać na rynku wtórnym w taki sposób, aby nie stracić na jego zakupie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here