Fotografia nie istniałaby, gdyby nie odpowiednio ukształtowane światło. Fotograf wykorzystuje je po to, aby stworzyć niepowtarzalne ujęcie i wprowadzić do niego odpowiedni przekaz. Jak zatem wykorzystać możliwości softboxów do kreowania zdjęć? W jaki sposób światło dodane w połączeniu z cieniem może tworzyć niepowtarzalne efekty fotograficzne?
Techniki użycia softboxów na przykładzie portretu
Studio fotograficzne jest jak laboratorium. Można w nim eksperymentować ze światłem zastanym, sztucznym oraz odbitym. Modyfikatory światła mogą być w tym bardzo pomocne. Sprawdźmy, z jakich technik korzystają doświadczeni fotografowie, wykorzystując do tego celu odpowiednio dobrane oświetlenie studyjne.
1. Softbox ustawiony pod kątem 45 stopni z boku
Najprostszą techniką wykorzystywaną przez fotografów jest ustawienie softboxa pod kątem 45 stopni od fotografowanego obiektu (w tym przypadku modela lub modelki). Dzięki temu można w prosty sposób zmiękczyć światło padające na daną osobę. Oznacza to, że:
- rysy twarzy stają się bardziej miękkie,
- można częściowo zamaskować niektóre niedoskonałości postaci.
Ustawione pod tym kątem softoboxy umożliwiają oświetlenie połowy twarzy, dzięki czemu można jej nadać odrobinę tajemniczości.
W tym wariancie można również zastosować tło fotograficzne. Jeśli zdecydujemy się na osłabienie światła lampy błyskowej o 10 – 20 procent, uzyskamy ciekawe, jasne źródło światła odbitego za postacią lub obiektem.
2. Podwójny softbox
Jeszcze ciekawszy efekt można uzyskać dzięki podwójnemu zestawowi softboxów, które – podobnie jak w punkcie wyżej – są ustawione względem fotografowanej osoby z boku i pod kątem 45 stopni. Dzięki temu można uzyskać równomierne oświetlenie całej sylwetki bądź twarzy. W razie potrzeby można nieco oddalić modela lub modelkę od modyfikatorów, dzięki czemu ich postacie będą nieco ciemniejsze.
3. Ustawienie softboxa od góry
Softoboxy ustawione pod kątem 45 stopni od góry względem fotografowanego obiektu pozwalają wprowadzić do kompozycji kilka ciekawych efektów. W tej sytuacji odbite oświetlenie intensywnie doświetli całą twarz, ale pozostawi delikatne cienie pod nosem i podbródkiem. Otwartą kwestią pozostaje pytanie, czy zamiarem fotografa jest ich pozostawienie. Dlatego ważne jest, aby tak zaaranżowane oświetlenie studyjne maksymalnie zmiękczało światło. Efekt wyrazistych cieni można zastosować np. dzięki ustawionej od dołu blendzie. Możemy ją usytuować z boku, aby doświetlić twarz po prawej lub lewej stronie, albo z dołu, by zmniejszyć cień pod nosem lub podbródkiem.
Na zakończenie warto dodać, że w sklepie foto-szop.pl znajdą Państwo wiele różnych modyfikatorów światła, które z pewnością spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających fotografów.